eDialog

Kristiansand kommune bruker tjenesten eDialog. Det er en sikker kanal for digital innsending av dokumenter, særlig om dokumentene inneholder  helseopplysninger, sensitive personopplysninger og andre taushetspliktige opplysninger. Forsendelsene blir krypterte og mottas direkte i kommunens sak- og arkivsystem. Det anbefales å bruke eDialog som erstatning for e-post når du skal sende inn dokumenter.

Send sikker post

Klikk på lenken over. Første skritt etterpå, er å autentisere deg ved hjelp av ID-porten. Det anbefales at du velger autentisering på sikkerhetsnivå 4.

  • BankID (sikkerhetsnivå 4)
  • BankID på mobil (sikkerhetsnivå 4)
  • MinID (sikkerhetsnivå 3)
  • Buypass ID (sikkerhetsnivå 4)
  • Commfides (sikkerhetsnivå 4)

Når du har logget deg inn, fyller du i skjemaet og laster inn eventuelle vedlegg i form av pdf-filer.

Slik fyller du ut skjemaet

Velg om du er privatperson eller om du representerer en virksomhet. Obligatoriske felt er merket med  *.
MERK: eDialog er en løsning for privatpersoner/næringsliv/virksomheter. Kommunens ansatte skal benytte andre løsninger.

Dersom innsendelsen din gjelder dokumenter i en pågående sak, er det fint om du oppgir kommunens saksnummer (referanse) i tittelfeltet i skjemaet. Gi en dekkende beskrivelse av innholdet i forsendelsen din. 

Når du klikker på Send forsendelse, krypteres brev og eventuelle vedlegg og sendes direkte inn i sak- og arkivsystemet. Du får kvittering med referansenummer på e-post.